לפני יומיים עלה סרטון נהדר של גוגל שעוסק בשאלה 'איך להעסיק מומחה SEO'. אנחנו מצרפים לפה את הסרטון ונכתוב לכם את הנקודות העיקריות מתחתיו תוך הוספת פרשנויות ושכתוב שלנו. הסרטון עוסק בבחירת מומחה ה-SEO ועל איך להימנע מאחד שסתם יבזבז את כספכם או גרוע מכך – ישתמש בשיטות מפוקפקות שעלולות לגרום נזק לאתר שלכם.
SEO פירושו Search Engine Optimization – אופטימיזציה למנועי החיפוש. עבור אנשים מסוימים, תחום ה-SEO עלול להישמע כמו קסם, אך למעשה לא מדובר בקסם אלא בעבודה קשה ומשתלמת שאין לה קיצורי דרך ואין שום שיטות פלאים שיעזרו לאתר שלך להגיע לתוצאה הראשונה. התהליך לוקח זמן, חצי שנה, שנה ואפילו יותר.
חשוב להבין: הפוטנציאל של תהליך הקידום מוגבל בפוטנציאל האתר או העסק שלך. זה אומר שאם האתר שלך לא מספיק איכותי, התוכן בו לא יעיל או שהשירות שלך לא מספיק טוב, תהליך הקידום לא יוכל להתקדם ולהצליח כפי שאתם מצפים.
כדי שמומחה SEO יוכל לקדם את האתר שלכם טוב במנועי החיפוש, ראשית, הוא צריך למקסם את היעילות והידידותיות למשתמש של האתר שלך. הוא יכול להמליץ לכם לשנות דברים קטנים כמו תיאור דף מסוים במנועי החיפוש ועד דברים גדולים יותר כמו שינוי אלמנטים באתר על מנת שיהיו ממוקמים טוב יותר, ברורים יותר או ידידותיים יותר בתצוגה רספונסיבית.
כשמומחה SEO ממליץ לשנות משהו באתר, לפעמים לא שווה לסמוך על המילה שלו. בתחום הזה מומחים רבים חושבים על פי ההיגיון או על פי ידע שרכשו בעבר, וזה בסדר גמור כי זה לפעמים יכול להועיל, אך במקרים רבים דברים משתנים או שדברים יכולים להופיע שחור על גבי לבן על פי ההנחיות של גוגל, אז למה לנחש? כשמומחה ממליץ לכם לשנות משהו באתר, הוא צריך לעשות 2 דברים ביחד עם זאת.
כשמומחה מציג בעיה באתר, חשוב מאוד שהוא יסביר למה בדיוק מדובר בבעיה ולמה הוא חושב שהפיתרון שלו יעיל. במידה ויש למומחה אפשרות לשלוח הצהרה מגוגל באמצעות סרטון וידאו, מדריך, מאמר או כל הצהרה רשמית אחרת מגוגל – הרי זה מבורך. בצורה כזאת תוכלו לדעת שיש ביסוס לטענות של המומחה ושלא מדובר בהמלצות שמוסיפות עבודה – אך לא מוסיפות תועלת.
דברים כמו אתר מותאם לסלולרי, אפשרות ניווט קלה ופשוטה באתר ומותג חזק ואמין הם דוגמאות לדברים שמועילים לעסק ולאתר שלכם בלי שום קשר לקידום האתר, אך גוגל מתייחס לדברים אלו כחלק מפרמטרים לאתר מוצלח.
לגוגל יש כמה הצעות לבחירת מומחה קידום, הנה כמה מהרעיונות שלהם.
כשאתם שוכרים שירותים של מומחה קידום, אתם נוטים לשאול את כל השאלות כדי לדעת עם מי אתם עובדים, אבל במקרה כזה חשוב להבחין אם המקדם יוזם שאלות ומתעניין בעסק שלכם ובאתר. זה מוכיח שהמומחה לוקח אתכם בכובד ראש ולא מתייחס אליכם כעל אחד מתוך 1000 – זה יבוא לידי ביטוי גם בתהליך הקידום.
בין השאלות שהוא יכול לשאול אתכם.
תמיד מומלץ לבדוק המלצות לגבי מקדמים ומומחים. אם אחרים מרוצים, למה שלא תהיו מרוצים גם אתם? ההמלצה לא צריכה להיות תקפה רק למקצועיות ולהצלחה, אלא גם לחווית עבודה משותפת. מקדם אתרים הוא מישהו שאתם הולכים לעבוד איתו במשותף ואתם צריכים להרגיש שהוא מתייחס אליכם ברצינות ומתוך דאגה לתרום לשגשוג העסק והאתר שלכם.
חברות קידום אתרים נוטות לשלוח דו"ח ראשוני שעוסק בחלק הטכני של האתר ובמחקר על מילות המפתח. כל חברה מכינה דו"ח אחר שבנוי בצורה אחרת וגם כתיבת הדו"ח נעשית בזמנים שונים. למשל, יש כאלו שיכתבו את הדו"ח רק לאחר סגירת עסקה, יש כאלו שיכתבו לפני כן ויש כאלו שיכתבו דו"ח קצר ומזורז לפני סגירת העסקה ודו"ח מפורט יותר אחריה. חשוב מאוד שתקבלו דו"ח כזה או אחר גם אם תצטרכו לשלם על כך מראש.
חלק חשוב מאוד מתהליך הקידום הוא הבנה של התחום וחיפוש הייחודיות שלכם בתחום הזה. 'ריגול' אחר המתחרים הוא לא דבר רע, אפשר להסתכל על האתרים של המתחרים וללמוד מהם מה הם עושים טוב ואילו דברים אפשר ליישם גם באתר שלכם. מומחה קידום לא צריך לעסוק רק בקידום במנועי החיפוש ובחלק הטכני של האתר אלא באופן כללי בתחום בו אתם עוסקים כולל הבנה של המתחרים ושל הלקוחות הפוטנציאלים וחיפוש דרכים לשיפור על סמך מסקנותיו מהמחקר. כתבנו על כך בהרחבה במאמר על שיפור יחס המרה.
מומחה קידום יציע רבות לשנות דברים באתר עצמו, החל מתוכן, מבנה או לעתים שיפור רציני יותר בתכנות האתר. דברים אלו יצרכו מכם כסף וזמן, אך בטווח הארוך הם כנראה יהיו חיוניים. עם זאת, לא משנה מה ההצעות של המומחה, ברגע שאתם לא מוכנים לעשות את השינויים שהוא מציע, אתם עלולים להיות אלו שמכשילים את תהליך הקידום. זה מחזיר אותנו לנקודת ההתחלה – הפוטנציאל של תהליך הקידום מוגבל בפוטנציאל האתר או העסק שלך – או במילים אחרות, אם אתם לא מוכנים לעשות את השינויים המשמעותיים, אתם אולי לא מוכנים להתחיל לעבוד עם מומחה SEO.